چگونه بدن خود را برای روزه داری ماه رمضان آماده کنیم؟

چند روز بیشتر تا ماه رمضان باقی نمانده است که در این ایام باقی مانده باید بدن خود را برای ورود به مرحله روزه داری آماده کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی پایگاه خبری وردنجان نیوز ، تغییر ناگهانی در رژیم غذایی می‌تواند منجر به علائمی مانند سردرد، حالت تهوع، سرگیجه و احساس خستگی عمومی بخصوص در روز‌های اول روزه داری شود.

برای کاهش این علائم بیماری که برخی افراد را خسته می‌کند،روش‌های ساده و خوبی را برای شروع روزه داری در ماه رمضان در بهترین شرایط ممکن ارائه می‌شود.

سلول‌های ما سموم احتمالی را در بدن در طول سال از بین می‌برند و این سموم از مواد غذایی، محیط و دارو‌های معالجه کننده بیماری‌های مزمن به وجود می‌آیند و برخی نیز سموم خاصی هستند که خود بدن تولید می‌کند.

برخی از این سموم، از طریق اندام‌های دفع کننده (کبد، کلیه، روده، ریه و پوست) دفع می‌شوند و روزه داری نیز به بدن ما این امکان را می‌دهد تا خود را عمیق‌تر تصفیه کند تا سلول‌های خود را بازسازی می کنند و از سلامتی و نشاط خوبی برخوردار باشد.»

 

توصیه می‌شود که چند روز قبل از آغاز ماه رمضان، رژیم غذایی خود را کاهش داد و تمایل به خوردن وعده‌هایی داشته باشید که هضم آن‌ها آسان باشد.

به عنوان مثال، غذا‌های سبزیجات با گوشت سفید (ماهی یا طیور)، سوپ‌ها و آب میوه‌ها و سبزیجات باید مصرف شود، در حالی که باید از مصرف وعده‌های غذایی چرب و غنی از قند اجتناب کرد.

نوشیدن دستکم ۱.۵ لیتر آب در روز بنوشید؛ زیرا این امر باعث هیدراسیون بدن می‌شود و فعالیت اندام‌های حیاتی مانند قلب، کبد و ریه را فعال و در نتیجه دفع سموم را بهتر می‌کند، اما برای معتادان به قهوه و سایر نوشیدنی ها، مصرف آن‌ها باید به تدریج کاهش یابد تا از اثرات اعتیاد در طی روز‌های ماه رمضان جلوگیری شود.

در ارتباط با افراد سیگاری نیز  توصیه می‌ شود تا آن‌ها از این دوره از سال برای تغییر این رفتار ناسالم خود استفاده کند و به فکر رویکرد خوبی برای حفظ سلامتی باشند. در ماه رمضان ساعات خواب در شب به دلیل بیدار ماندن کاهش می‌یابد که باعث خستگی قابل توجه تعداد معینی از روزه داران می‌شود و برای جبران این کمبود خواب به شدت توصیه می‌شود که در طول روز چرت بزنید تا بدن آرام بگیرد.

با تأکید بر لزوم جلوگیری از برخی اشتباهات رایج باید توجه داشت با نزدیک شدن به ماه رمضان، بسیاری از افراد شروع به خوردن فست فود، نوشیدن نوشابه و تمرکز روی کیک و شیرینی می‌کنند تا به صورت روانی، محرومیتی را که در طول ماه رمضان دارند  جبران کنند، اما این یک مسئله نادرست است و به فرد آسیب می‌رساند.

انتهای پیام/ع