خبرگزاری تسنیم از شهرکرد؛

سنگ‌اندازی تأمین اجتماعی در ‌رفع مشکل کارگران اخراجی “برفاب”

پیگیری‌های خبرنگار وردنجان نیوز حاکی از حل‌شدن قسمت عمده مشکل کارگران برفاب دارد که در دولت سیزدهم گام بزرگی در حوزه کارگری محسوب می‌شود اما همچنان برخی کارشکنی‌ها در بیمه تأمین اجتماعی کارگران وجود دارد که باید هرچه زودتر حل شود.

به گزارش پایگاه خبری وردنجان نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، کارگران چرخه‌های تولید و اقتصاد یک کشور هستند و اگر این زحمت‌کشان نباشند، تولید از حرکت باز خواهد ایستاد، بعد از گذشت سال‌ها نه‌تنها برخی مسائل کارگران حل نشده بلکه این مسائل بیشتر نیز شده است، با وضعیت معیشتی امروز و سختی کار این قشر زحمت‌کش حقوق ناچیزی دریافت می‌کنند و از کمترین امکانات برخوردارند.

کارگران بدون امنیت شغلی در تأمین معیشت خود دچار مشکل‌‌اند و قراردادهای موقت و بی‌توجهی به قانون کار به‌هنگام عقد قرارداد، قراردادهای سفیدامضاء و ممانعت به‌عمل آوردن از تجمعات کارگری و اعتراضات صنفی، بیمه، سابقه کار و ایمنی کار از جمله مصادیق مشکلات آن‌ها در جامعه کارگری است.

یک‌سوم جمعیت استان چهارمحال و بختیاری را کارگران تشکیل می‌دهند

به‌گفته مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری حدود یک‌سوم جمعیت این استان را کارگران تشکیل می‌دهند که اکثر کارگران استان چهارمحال و بختیاری در بخش صنعت مشغول به کار هستند، یکی از شرکت‌های بزرگ در این استان برفاب است که با همت کارگران به جایگاه خوبی رسیده است اما در چند سال اخیر کارگران خبر از عدم احقاق حقوق خود توسط این شرکت داده‌اند.

از سال ۹۵ تا سال‌های اخیر حدود یک‌هزار نفر از کارگران باسابقه در این شرکت بزرگ استان با تهدید و روش‌های غیرقانونی به‌مرور زمان و بدون دلیل منطقی اخراج شدند، کارگرانی که در همان شرکت قطع عضو شدند و موی خود را سفید کردند اما این‌ها بهانه‌ای شد تا این شرکت بزرگ کم‌کم این کارگران را اخراج کند و پس از اخراج هیچ حق و حقوقی نداشته باشند تا جایی که دیگر نتوانستند کار مناسبی تهیه کنند و زندگی اکثر این افراد با مشکلات مالی، عاطفی و یا حتی آبرویی مواجه شده است.

کارگران اخراجی هزینه‌ای برای وکیل و حتی قدرت بازپس‌گیری حقوقشان از کارخانه را نداشتند، پس این ماجرا رسانه‌ای شد و پس از ورود رسانه‌ها به این ماجرا صدای آن‌ها به گوش مسئولین و حتی رئیس قوه قضاییه وقت رسید با پیگیری‌های زیاد و ۴ سال دوندگی کارگران قسمتی از مطالبات آن‌ها حل شد.

خبرگزاری تسنیم، از سال ۱۳۹۶ تاکنون اخبار و گزارشات متعددی در خصوص کارگران این کارخانه منتشر کرده است، از مشکلات اخراج آن‌ها تا مشکلاتی در خصوص قوانین سخت و زیان‌آور کار.

چند هفته پیش بود که نمایندگان کارگران اخراجی برفاب به دفتر خبرگزاری تسنیم استان چهارمحال و بختیاری آمدند و خبر از عدم احقاق حقوقشان دادند و ناراحت‌کننده بود که پس از این‌همه سال هنوز باید کارگر به‌دنبال حق ناچیز خود باشد و مسائل او حل نشده باشد.

 

کارگران برفاب به‌دنبال احقاق حقوق خود/ ناهنجاری خط قرمز ماست

داریوش کاویانی نماینده کارگران اخراجی شرکت برفاب چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با تأکید بر اینکه “از ابتدای پیگیری مطالباتمان به‌دنبال عدم ایجاد ناهنجاری بودیم و هرگز اجازه سوءاستفاده از مطالباتمان را در جهت‌های دیگر ندادیم و نخواهیم داد”، اظهار داشت: اگر مسئولان بصیرت لازم را داشته باشند می‌توانند این مسئله را درک کنند و مسائل ما را پیگیر شوند.

نماینده کارگران بیکارشده شرکت برفاب با تشریح مسئله کارگران، گفت: کمیته بدوی شامل کارشناس سازمان تأمین اجتماعی، کارشناس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، نماینده کارفرما، علوم پزشکی و نماینده کارگر است که در این کمیته اگر رأی برای کارگر گرفته شد تأیید می‌شود اما اگر کارفرما اعتراض بزند در کمیته تجدیدنظر استانی این مسئله بررسی می‌شود که در این کمیته دیگر کارشناس نیست بلکه همه افراد مدیرکل هستند، مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی، اداره کار، علوم پزشکی و نماینده کارفرما و نماینده کارگر وجود دارد که اگر رأی برای کارگر صادر شود لازم‌الاجراست.

تأمین اجتماعی استان پاسخگو نیست

وی با بیان اینکه طبق قانون، رأی کمیته بدوی و تجدیدنظر برای تأمین اجتماعی لازم‌الاجراست، افزود: باتوجه به اینکه رأی برای کارگران در هردو کمیته با حضور کارشناس و حتی مدیرکل بیمه تأمین اجتماعی تأیید شده است از وقتی این رأی به اداره تأمین اجتماعی فرستاده شده است به کارگر می‌گویند “به‌دنبال مدرک باش”، در حالی که شرکت برفاب در این چند سال خیانت کرده و برای کارگر سختی کار و طرح طبقه‌بندی اعمال نکرده است، این حرف چیزی جز سنگ‌اندازی نیست.

نماینده کارگران بیکارشده شرکت برفاب گفت: شرکت برفاب ۱۱۰ مهندس داشته است اما برای همه بیمه کارگر ساده رد کرده است، آیا نباید مسئول بیمه تأمین اجتماعی و اداره کار به این موضوع شک کند که یک شرکت با آن عظمت نباید حداقل چهار نفر مهندس داشته باشد! کارگر ساده کارگری است که یک الی سه ماه می‌تواند ساده باشد و پس از ادامه کار دیگر کارگر ساده محسوب نمی‌شود، بشخصه ۱۵ سال در آن کارخانه کار کردم اما اکنون می‌گویند “تو کارگر ساده هستی”!

کاویانی مطرح کرد: مسئول بیمه تأمین اجتماعی با اداره کار صحبتی نمی‌کند و تنها می‌گوید “اگر استانداری بخواهد به آن‌ها پاسخ می‌دهم”! این‌که این آقا در کمیته بوده و رأی کارگر را امضا کرده است، یعنی این رأی را قبول داشته است و خلاف نیست پس، چرا اکنون به‌دنبال ایجاد دردسر است؟! بیمه کارگران ساده رد شده است و سِمتی به هیچ یک از کارگران داده نشده است این یک خلاف بزرگ است و نباید از کنار آن به‌سادگی رد شد، شرکت برفاب اداره سازمان تأمین اجتماعی و دارایی و همه کارکنان را دور زده است.

نماینده کارگران اخراجی شرکت برفاب چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مشکل طرح طبقه‌بندی در حال پیگیری است و در دستور کار اداره کار است اما مشکل فعلی کارگران بیمه آنها و سختی کار است که اداره تأمین اجتماعی استان همکاری لازم را انجام نمی‌دهد و حق بیمه را کمتر کرده و به‌دنبال بهانه‌تراشی برای ارائه مدرک است.

کاویانی خاطرنشان کرد: نباید جو به‌سمتی رود که کارگران برای شنیده شدن صدای خود مجبور به تجمع شوند، امید است مسئولین گوش شنوا داشته باشند و عدالت را اجرا کنند، اگر کسی انقلابی است باید در باطن انقلابی باشد و برای حل مشکلات مردم تلاش کند.

خبرگزاری تسنیم پس از این جلسه، پیگیر جلسه‌ای با مدیرکل کار، رفاه و تعاون اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری شد، این مدیرکل مشکل کارگران را تشریح کرد و خبر از ۹۸ درصد رأی موافق برای ۱۱۷ کارگر این شرکت داد و تأمین اجتماعی را ملزم به اجرای رأی کمیته تجدیدنظر کرد.

 

در این جلسه این مقام مسئول، در حضور خبرنگار تسنیم به‌صورت تلفنی نیز با نماینده کارگران برفاب صحبت کرد، صحبتی که نماینده کارگران از پیگیری‌های این اداره‌کل تشکر کرد اما همچنان یک مشکل اساسی در تأمین اجتماعی برای آن‌ها بود، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان در این صحبت تلفنی وعده پیگیری این موضوع را تا حد اختیارات خود داد.

لزوم آگاهی کارفرما به قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور

محسن مولوی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در این جلسه، ابراز کرد: در قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور مطرح می‌شود کارگرانی که در معرض عوامل زیان‌آور از جمله عوامل شیمیایی، ارگونومیکی، بیولوژیکی، روحی و روانی قرار گیرند اینها مشمول بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند و با اعتراض کارگر این مورد بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه در این قانون دو گروه “الف” و “ب” وجود دارد، افزود: گروه “الف” ماهیتاً شغل‌های سخت و زیان‌آور نیستند و اگر ورود پیدا کنیم می‌توان از زیان‌آور بودن آن‌ها کم کرد، کارفرمایان باید این موارد را احصاء کنند تا در آینده شاهد ایجاد تبعات مالی برای خود نباشند به‌طور مثال در یک کارخانه‌ای ارتعاشات صدا بیش از حد مجاز است که این به‌روی جسم و روح کارگر تأثیر مستقیم می‌گذارد اما کارفرما می‌تواند ورود کند و فاصله دستگاه‌ها را بیشتر کند که در این صورت دیگر مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور نمی‌شود.

راأی کمیته تجدیدنظر لازم‌الاجرا است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در گروه “ب” ماهیت نوع کار سخت و زیان‌آور است و قابل اصلاح و حذف نیست، ادامه داد: کارگرانی که در ارتفاع ۵ متر کار می‌کنند، نمی‌توان از سخت و زیان‌آوری این مشاغل کم کرد و این‌ها در گروه “ب” قرار می‌گیرند. در اداره کار، رفاه و تعاون اجتماعی دو کمیته بررسی بدوی و تجدیدنظر وجود دارد که در کمیته بدوی نماینده‌هایی از دانشگاه علوم پزشکی، سازمان تأمین اجتماعی، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری و یک نفر از تشکلات کارگری و یک نفر از تشکلات کارفرما وجود دارد.

مولوی گفت: با بررسی مستندات اگر اعتراض کارگر به‌جا بود به کمیته تجدیدنظر فرستاده می‌شود و در نهایت رأیی که در کمیته تجدیدنظر صادر می‌شود لازم‌الاجرا است. کارگران برفاب تا سال ۹۹ در بحث مشاغل سخت و زیان‌آور ورود پیدا نکرده بودند، در شرکت برفاب کارگران خط تولید یا پرس‌کاری یا… قرارداد و لیست بیمه آنها به‌عنوان کارگر ساده بوده است.

بیش از ۹۸درصد رأی موافق برای کارگران برفاب

وی افزود: کارگران برفاب در کمیته تجدیدنظر رأی را گرفتند و پس از این رأی، سازمان تأمین اجتماعی موظف به اجرای رأی است، این سازمان آراء اداره کار را در کمیته تطبیق مورد بررسی قرار می‌دهد و با مستندات و قانون تطبیق می‌دهد که اکنون بحث بر سر مستندات است. بیش از ۹۸ درصد رأی موافق برای ۱۱۷ کارگر برفاب از جانب اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر شد و به سازمان تأمین اجتماعی فرستاده شد.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد: شایان ذکر است باید در قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور، کارفرما و توان آن را نیز در نظر گرفت و اگر واقعاً به‌دنبال حمایت هستیم، باید در قوانین نظارت‌ها تشدید شود و اگر موردی هم از قوانین عبور می‌کند خود دولت آن را جبران کند. کارفرما باید به‌محض استقرار کارگاه خود به این قانون حساس باشد تا سخت و زیان‌آوری کار را از آن شغل بگیرد تا تبعات مالی برای او نداشته باشد اما متأسفانه این نگاه هنوز جا نیفتاده است.

کارگران هر ۶ ماه یک‌بار لیست بیمه خود را چک کنند

وی ادامه داد: از طرفی وقتی کارفرما در شرایط سخت اقتصادی و چالش‌ها قرار می‌گیرد اصولاً به این قوانین فکر نمی‌کند اما اگر فضا مناسب باشد و کشور حامی کارفرما باشد قطعاً به‌روی قوانینی از جمله قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور حساس خواهد بود و دیگر‌ تبعات مالی برای او نخواهد داشت.

مولوی در پایان با تأکید بر اینکه کارگران هر ۶ ماه یک‌بار لیست بیمه خود را چک کنند، خاطرنشان کرد: تنظیم رابطه کارگر و کارفرما وظیفه اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، سازمان تأمین اجتماعی بازرس دارد و موظف است لیست بیمه را چک کند اما تعداد کارگران بسیار زیاد است و نمی‌توان همه این کارگران را بررسی کرد، قانون‌گذار فرصت داده است که هر ۶ ماه یک‌بار فرد لیست خود را از اداره بیمه دریافت کند و عنوان شغلی خود را تطبیق دهد، اگر مغایرتی وجود داشت اعتراض خود را مطرح کند تا شاهد تبعات زیادی نباشیم.

“پیگیری‌های خبرنگار تسنیم از نماینده کارگران برفاب و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری نشان از حل‌شدن قسمت عمده مشکل این کارگران دارد که در دولت سیزدهم گام بزرگی در حوزه کارگری محسوب می‌شود اما همچنان برخی کارشکنی‌ها و درگیری در بروکراسی‌های اداری در خصوص بیمه تأمین اجتماعی کارگران وجود دارد که باید هرچه زودتر حل شود.”

انتهای پیام/م