نکته بهداشتی روز:

شکل بدن‌تان چه تاثیری بر سلامت‌تان می‌گذارد؟

تقسیم‌بندی‌های گوناگونی درباره شکل بدن افراد انجام می‌شود و یکی از پرسش‌های رایج تاثیری است که شکل بدن می‌تواند بر سلامت بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری وردنجان نیوز : افراد با همه شکل‌ها و اندازه‌های بدنی می‌توانند از یک طرف سالم باشند یا از طرف دیگر در معرض بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی یا دیابت قرار گیرند. بنابراین برای اطمینان یافتن از سلامتی‌تان باید برای معاینه‌های منظم برای اندازه‌گیری فشار خون، کلسترول و سایر شاخص‌های سلامت به نزد پزشکتان بروید.

سه نوع بدنی

یکی از تقسیم‌بندی‌ها شکل بدن را به سه «سوماتوتایپ» تقسیم می‌کند:

  • «اکتومرف»: اکتومرف‌ها چارچوب بدنی باریک‌تر، استخوان‌های نازک‌تر و مفاصل کوچکتری دارند و ممکن است سینه و باسن صافتری داشته باشند. این شکل بدنی به طور شاخص در دوندگان استقامت، مدل‌ها و بالرین‌ها دیده می‌شود. گرچه اگر این شکل بدنی را داشته باشید، ممکن است لاغر به نظر برسید و مشکل باشد که اضافه وزن پیدا کنید، اما با زهم ممکن است بیش از آن حدی که فکر می‌کنید چربی در بدنتان داشته باشید، به خصوص هنگامی سنتان بالا می‌رود. افراد دارای این شکل بدنی اغلب غذا را به سرعت می‌سوزانند و بنابراین ساختن عضلات برایشان سخت‌تر است.
  • اندومرف: اندومرف‌ها معمولا چربی و عضله بدنی بیشتری دارند، شانه‌هایشان کوچکتر، اندام‌های فوقانی و تحتانی (دست‌ها و پاهای) کوتاهتری و ساختار استخوانی بزرگتری دارند. اگر اندومرف باشید، ممکن است به آسانی وزن اضافه کنید و به خصوص چربی در بخش پایینی شکم و لگن شما جمع می‌شود و از دست دادن این وزن اضافی هم سخت‌تر است.
  • مزومرف: مزومرف‌ها ساختار بدنی ورزشکارانه و قوی با شانه‌های پهن، کمر باریک و میزان پایین چربی بدن دارند. این شکل بدنی را در دونده‌های سرعت یا فوتبالیست‌ها می‌توانید ببینید. چون شما به طور طبیعی قوی هستید و به آسانی وزن اضافه و کم می‌کنید، کاملا برای فعالیت‌های ساختن عضله مانند بدنسازی مناسب هستید.

بدن گلابی‌شکل

بدن گلابی‌شکل در واقع ترکیبی از بخش بالایی باریک‌تر یک «اکتومرف» با بخش پایینی پهن‌تر یک «اندومرف» است.  افراد با این شکل بدنی چربی بیشتری در ناحیه لگن‌ و ران‌ها دارند. این شکل بدنی در زنن شایع‌تر است و ممکن است تا حدی دلیل این باشد که چرا زنان عمر طولانی‌تری از مردان دارند. علت این است که چربی شکمی که در مردان شایع‌تر است با مشکلات بهداشتی بیشتری همراه است تا چربی بخش پایینی بدن (که در زنان شایع‌تر است). یک بررسی نشان داد که در برخی از موارد چربی در لگن و ران‌ها با نسبت پایین‌تر برخی از بیماری‌ها همراهی دارد.

بدن سیب‌شکل

بدن سیب‌شکل به معنای تجمع چربی در اطراف شکم و لاغر ماندن بخش پایینی بدن است. این شکل بدنی در مردان شایع‌تر است و نسبت به بدن گلابی‌شکل برای سلامت شما بدتر است. علت این است که چربی شکم به معنای ان است که شما چربی بیشتری در عمق شکم در اطراف اندام‌های داخلی دارید تا فقط در زیر پوست. این نوع چربی ارتباط نزدیکی با بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع ۲ و کلسترول بالا همراهی دارد.

انتهای پیام/