متخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی:

مصرف چرک‌خشک‌کن برای درمان آنفولانزا توصیه نمی‌شود/آنتی‌بیوتیک‌ها نابودکننده میکروب‌های مفید روده

متخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی گفت: مصرف هیچ‌یک از چرک‌خشک‌کن‌ها برای درمان آنفولانزا توصیه نمی‌شود چراکه استفاده بی‌رویه این داروها عوارضی نیز به دنبال دارد و وقتی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود که بیماری چرکی شود.
احسان زارع فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی در گفت‌وگو با خبرنگار وردنجان نیوز؛ با اشاره به اینکه اخیرا بیماری‌های تنفسی خصوصا آنفولانزا و خصوصا در اطفال افزایش قابل توجهی داشته است اظهار کرد: مهم‌ترین علائم در آنفولانزا علائم تنفسی و سرفه است اما دستگاه گوارش هم در این بیماری به‌صورت دل‌درد، دل‌پیچه و اسهال که معمولا اسهال کوتاه‌مدت است، درگیر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسئله مهم در این میان این است که آنفولانزا یک بیماری ویروسی بوده و مصرف خودسرانه انتی‌بیوتیک در موارد ابتلا به آن می‌تواند بسیار آسیب‌رسان باشد تصریح کرد: بیماری‌های ویروسی نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک و چرک‌خشک‌کن در مرحله ابتدایی ندارند.

زارع یادآور شد: مصرف هیچ‌یک از چرک‌خشک‌کن‌ها برای درمان آنفولانزا توصیه نمی‌شود چراکه استفاده بی‌رویه این داروها عوارضی نیز به دنبال دارد، وقتی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود که بیماری چرکی شود و معمولا یک هفته بعد از ابتلا به بیماری که ترشحات عفونی شد برحسب نظر پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

این متخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی افزود: مصرف طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک برای گوارش مشکلاتی ایجاد می‌کند، درون دستگاه گوارش باکتری‌ها و میکروب‌هایی وجود دارند که هم‌زیست انسان هستند و این میکروب‌ها مانند اثر انگشت در هر فردی متفاوت است و نقش بسزایی در تنظیم گوارش دارند، مصرف طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک این میکروب‌های مفید را نابود کرده و میکرب‌های مضر جایگزین آن می‌شوند و علت اینکه بعد از یک دوره مصرف آنتی‌بیوتیک فرد دچار اسهال یا دل‌پیچه می‌شود، همین موضوع است.

وی با بیان اینکه در مواردی بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک میکروب‌های مفید روده باز می‌گردند و راه پیشگیری از آن این است که مصرف آنتی‌بیوتیک کوتاه‌ باشد افزود: در بسیاری از موارد به بیمار توصیه می‌شود یک دوره کوتاه داروی پروبیوتیک مصرف کند چون یکسری از میکروب‌های مفید در این داروها وجود داشته و به بدن بیمار باز می‌گردند.

زارع با اشاره به برخی از محصولات لبنی که با عنوان پروبیوتیک در بازار عرضه می‌شود اضافه کرد: این محصولات می‌تواند کمک‌کننده در بازگشت میکروب‌های مفید دستگاه گوارش باشند.

انتهای پیام/م