نکته بهداشتی روز:

اگر نوزاد، کودک یا بزرگسال به حالت خفگی افتاد، چه باید کرد؟

احتمال زیادی وجود دارد که در زمانی از زندگیشان شاهد به خفگی افتادن فردی در جلوی خودتان باشید و بنابراین باید بدانید در این موارد چه باید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وردنجان نیوز :  گرچه معمولا درباره خطر به خفگی افتادن نوزادان و کودکان هشدار داده شده است، اما موارد اضطراری به خفگی افتادن ممکن است در هر سنی رخ دهد.در موارد خفگی، مجرای هوایی شخص ممکن است مسدود شود و عمل نکردن سریع ممکن است به مرگ منتهی شود. در این موارد ممکن است فقط چند دقیقه یا ثانویه برای برقراری دوباره راه‌ هوایی پیش از ایجاد آسیب دائمی به مغز وقت داشته باشیم.

چه کسانی با احتمال بیشتری ممکن است دچار خفگی شوند؟

به خفگی افتادن  می‌توان برای هر کسی رخ دهد، اما کودکان زیر پنج سال و سالمندان بیش از سایر گروه‌های سنی از این لحاظ در معرض خطر هستند.

کودکان زیر چهارسال به خصوص هنگامی که پشت خوابیده باشند، در معرض خطر خفگی هستند، زیرا راه‌های هوایی کوچکتری دارند و به بلعیدن غذاهایی با قوام متفاوت عادت ندارند. از طرف دیگر، کودکانی در این سنین معمولا به طور تکانه‌ای هر چیزی را به درون دهان می‌برند.

به خفگی افتادن ممکن است در موقعیت‌های متفاوتی رخ دهد، اما علل اصلی آن در کودکان مواد غذایی، سکه‌ها، اسباب‌بازی‌ها و بادکنک‌ها هستند.

  • چطور از خفگی در کودکان پیشگیری کنیم؟

شایع‌ترین علت به خفگی افتادن در بزرگسالان تقریبا در همه مواد غذایی است. سالمندان ممکن است به علت مشکلاتی که در جویدن و بلعیدن دارند، در معرض خطر به خفگی افتادن قرار گیرند.

چه باید کرد؟

اگر هر کسی در جلوی شما به حالت خفگی افتاد، باید در همان که به سرعت برای رفع انسداد راه هوایی فرد عمل می‌کنید، با اوژانس هم تماس بگیرید. اگر تنها هستید، ابتدا سعی کنید که عامل انسداد مثلا لقمه غذای را رفع کنید، چرا که ممکن است تا رسیدن ماموران اوژانس دیگر دیر شده باشد.

نوزادان: اگر کودک زیر یکسال دچار خفگی به علت انسداد راه هایی شده است، باید او را دمرو نگهدارید و با زدن ضربه به پشتش سعی کنید راه تنفسش را باز کنید. برای این کار باید با پاشنه دست‌تان به میان تیغه‌های شانبه ضربه بزنید. چنین ضربه‌ای ارتعاش و فشاری قوی در راه هوایی ایجاد می‌کند که معمولا باعث خارج شدن عامل انسداد می‌شود.

معمولا توصیه می‌شود در حالیکه نوزاد را به طور دمرو روی رانتان بگذارید، به طوری که سر نوزاد پایین‌تر از باسنش باشد و سر او را حمایت می‌کنید، پنج ضربه به پشت او بزنید. اگر این اقدام موثر نبود، نوزاد را به رو برگردانید و انگشتانتان را در میانه قفسه سینه درست زیر نوک پستان‌ها قرار دهید و پنج بار فشاری ناگهانی به سمت پایین وارد آورید. این کار باعث فشردن هوای درون ریه‌ها به سمت بیرون می‌شود و ممکن است به رفع انسداد کمک کند.

کودکان:  در کودکانی که به علت انسداد راه هوایی به حال خفگی افتاده‌اند، باید از مانور هیلمیخ استفاده کنید. در این مورد هم اگر افرادی دیگری حضور دارند، از آنها بخواهید تا شما اقدام به کمک می‌کنید،  با اورژانس تماس بگیرند. مانور هایملیش یا هایملیخ را می‌توانید در حالیکه کودک به پشت دراز کشیده، نشسته یا ایستاده است، انجام دهید.

یک دستتان را مشت کنید و در میانه شکم قرار دهید، با دست آزادتان دست مشت‌شده‌تان را بگیرید و آن را به حرکات سریع و به سمت بالا به داخل فشار دهید. این فشار آوردن‌ها را آنقدر تکرار کنید تا چیزی که راه هوایی را مسدود کرده است، خارج شود یا کودک نفس کشیدن یا سرفه کردن را آغاز کند.

اگر کودک بیهوش شده است، ممکن است با انجام مانور «کشیدن چانه به سوی بالا» انسداد راه هوایی را باز کرد. برای انجام این کار دهان کودک را در حالیکه انگشت شست‌تان روی زبان کودک و بقیه انگشتان دور فک تحتانی قرار دارد، باز کنید. با انجام این کار زبان از عقب گلو دور می‌شود و در کف دهان قرار می‌گیرد و ممکن است بتوانید به این طریق راه هوایی را باز کنید. اگر می‌توانید ببینید چه چیزی باعث انسداد راه هوایی شده است، سعی کنید   با حرکت دادن جانبی انگشت‌تان راه هوایی را باز کنید- البته بید این کار را با احتیاط انجام دهید، زیرا ممکن است باعث شوید شیء عامل انسداد بیشتر به سمت داخل فرو رود.

اگر کودک دوباره شروع به نفس کشیدن نکرد، سرش را به آرامی به سمت عقب متمایل کنید و چانه‌اش را بالا بکشید. بینی‌اش را با فشار با دست ببندید و با گذاشتن دهان روی دهانش به او دو بار تنفس بدهید که هر کدامشان یک و نیم تا دو ثانیه طول بکشد. بعد دوبار مانور هایملیش یا هایملیخ را تکرار کنید. این اقدامات را آنقدر ادامه دهید تا تنفس کودک برقرار شود یا ماموران اورژانس برسند.

بزرگسالان: در بزرگسالان اگر فرد هشیار است و امکان پاسخ دادن دارد، ابتدا باید از او بپرسید آیا چیزی به گلویش پریده است یا نه و در صورت پاسخ مثبت همان اقداماتی را که در مورد کودکان گفته شد، برایشان انجام دهید.

پنج بار ضربه زدن به پشت را انجام دهید و در صورت مؤثر نبودن به دنبال آن پنج بار فشار آوردن از طریق شکم را انجام دهید. این چرخه را همچنان ادامه دهید تا راه هوایی بار شود یا ماموران اورژانس برسند.

پس از برطرف شدن انسداد راه هوایی، انجام ویزیت پزشکی برای بررسی از لحاظ رخ دادن عوارض احتمالی سودمند است.

انتهای پیام/