پایگاه خبری وردنجان نیوز :

سرانجام بازسازی مناطق سیل‌زده چهارمحال و بختیاری چه شد؟

در حالی‌ که عملیات آواربرداری واحدهای مسکونی خسارت‌دیده از سیلاب تابستان امسال در چهارمحال و بختیاری پیش از این آغاز شده بود اما با ابلاغ اعتبار از سوی دولت، بازسازی این مناطق با سرعت بیشتری در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وردنجان نیوز : سیلاب ناشی از باران تابستانی در چهارمحال و بختیاری به بخش عمده‌ای از زیرساخت‌ها و واحدهای مسکونی این استان خسارت زد به گونه‌ای که که میزان خسارت ناشی از این حادثه در استان چهار میلیارد تومان برآورد شده است اما اکنون دولت عزم خود را جزم کرده تا با اختصاص اعتبار مناسب مناطق آسیب‌دیده را در کوتاه‌ترین زمان بازسازی کند.

چهارمحال و بختیاری که پیش از این تجربه زلزله کوهرنگ در ۱۲ مهر سال ۱۴۰۰ را داشته است و مدیریت جهادی دولت سیزدهم در جبران خسارت‌های ناشی از این حادثه موفقیت‌آمیز بود به‌طوری‌که در مدت کوتاهی با وجود شرایط سخت جغرافیایی و آب و هوایی ۴۹۶ واحد مسکونی آسیب‌دیده به طور کامل بازسازی و سه هزار واحد مسکونی نیز تعمیر و بهسازی و خسارت‌های معیشتی ناشی از زلزله جبران شد.

اکنون دولت بار دیگر عزم خود را جزم کرده تا مناطق آسیب‌دیده از سیل تابستان امسال را نیز در مدت زمان کوتاهی بازسازی کرده و واحدهای مقاوم تحویل مردم دهد.

استاندار و سایر مسوولان استان که از همان ابتدای شکل‌گیری بحران سیل در مناطق مختلف استان از جمله بارده حضور میدانی پیدا کردند، در ماه‌های اخیر با حضور در تهران همواره پیگیر تصویب اعتبار مناسب برای بازسازی مناطق سیل‌زده استان بودند و اکنون که اعتبارات به استان ابلاغ شده است امید می‌رود با این مدیریت جهادی در مدت زمان کوتاهی خسارت‌های برجای مانده به ویژه خسارت‌های مردمی جبران شود.

در ماه‌های اخیر که امکان بازسازی مناطق آسیب‌دیده وجود نداشت، مسوولان محلی تلاش کردند تا سرپناه مناسبی برای مردم فراهم کنند.

یکی از مناطقی که بیشترین خسارت را از سیلاب تایستان متحمل شد روستای بارده در شهرستان بن است.

آواربرداری واحدهای آسیب‌دیده در بارده

فرماندار بن در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ۲۳۰ واحد در روستای بارده نیازمند بازسازی است که در حال آواربرداری این واحدها هستیم و علاوه‌بر آن۳۴۰ واحد مسکونی نیز در این شهرستان باید تعمیر شود.

رضا علی‌بیگی با بیان اینکه تمامی خانوارهای آسیب‌دیده در مکان‌های امن ساکن شده‌اند و تنها چهار خانوار در روستای بارده بدون سرپناه هستند، تصریح کرد: این خانوارها در یکی از مدارس روستای بارده به طور موقت اسکان داده شده‌اند اما با کمک خیرین احداث ۲ واحد مسکونی برای این خانوارها آغاز شده است و ۲ واحد دیگر نیز به زودی از محل دیگر تامین اعتبار و احداث می‌شود.

وی همچنین از توزیع اقلام زیستی و وسایل زندگی بین خانوارهای آسیب‌دیده از سیل طی ۶ مرحله خبر داد و گفت: این کمک‌ها به همت جمعیت هلال احمر، نهادهای حمایتی، خیرین و مردم در بین مردم توزیع شده است.

دولت به تازگی اعتبار بازسازی مناطق سیل‌زده را ابلاغ کرده است و سهم چهارمحال و بختیاری از این اعتبارات ۱۶۴ میلیارد تومان برای بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی خسارت‌دیده، ۱۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده و ۳۸ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض معیشتی است.

اختصاص ۱۶۴ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در خصوص میزان اعتبار بازسازی واحدهای مسکونی خسارت‌دیده از سیل تابستان امسال به خبرنگار ایرنا گفت: در مجموع ۱۶۴ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی مصوب شده که از سوی سه بانک صادرات، ملی و ملت به متقاضیان پرداخت می‌شود.

مهدی مرادی افزود: تسهیلات برای بازسازی خانه‌های مسکونی شهری ۲۵۰ میلیون تومان با بهره پنج درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله، تسهیلات برای بازسازی واحدهای مسکونی روستایی ۲۰۰ میلیون تومان با بهره چهار درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله و تسهیلات برای تعمیر واحدها ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: پیش از ابلاغ اعتبار مصوب هیات دولت، بنیاد مسکن از محل کمک‌های بلاعوض خود برای بازسازی واحدهای آسیب دیده اعتباراتی تخصیص داده بود و اکنون این آمادگی وجود دارد هر کدام از خانوارهای آسیب‌دیده برای بهره‌مندی از این اعتبارات به بنیاد مسکن استان مراجعه کنند و تشکیل پرونده بدهند و ساخت و ساز را آغاز کنند و منعی در این خصوص وجود ندارد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نیمی از واحدهای تخریب شده از سیل تابستان در روستای بارده شهرستان بن با ۱۴۰ واحد و روستای سید محمد لردگان با ۱۵۰ واحد است، تصریح کرد: تاکنون ۶ خانوار از اهالی این مناطق از تسهیلات بلاعوض بنیاد مسکن استفاده و عملیات ساخت و ساز واحدهای خود را آغاز کرده‌اند.

مرادی سردی هوا و استقبال نامناسب مردم را از موانع اجرای سریع‌تر بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل عنوان کرد و گفت: برای اجرای بهتر برنامه به همکاری بیشتر مردم نیازمند هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۴۰ واحد شهری و ۴۸۰ واحد روستایی در مناطق مختلف استان از جمله شهرستانهای بن، بروجن، کوهرنگ، اردل، فارسان و کیار نیازمند بازسازی است و یک هزار و ۱۰۰ واحد نیز باید تعمیر شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی کرد با همکاری و مشارکت خوب مردم بازسازی واحدهای آسیب‌دیده از سیلاب تا اوایل تابستان سال آینده تکمیل شود.

اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران زیرساخت‌های آسیب‌دیده

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری نیز درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: دولت برای جبران خسارت‌های وارده به زیرساخت‌های استان نیز ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که تاکنون نیمی از این اعتبار تخصیص یافته است.

علی شهریارپور افزود:علاوه‌بر آن ۳۸ میلیارد تومان نیز کمک بلاعوض در اختیار این سازمان قرار گرفته تا به خانوارهای آسیب‌دیده در قالب کمک هزینه معیشتی پرداخت کند.

وی تصریح کرد: خانوارهایی که واحد مسکونی آنها به طور کامل تخریب شده است هر خانوار شهری و روستایی ۵۰ میلیون تومان و خانوارهایی که واحد مسکونی آنها نیازمند تعمیر است هر خانوار ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، سیلاب تابستانی مانسون در چهارمحال و بختیاری اگرچه خسارت‌های مالی فراوانی به بار آورد اما تلفات جانی ناشی از آن اندک بود و تنها ۲ مورد فوتی گزارش شد.

انتهای پیام/